Ons Rotterdam – Jong en Oud in de Afrikaanderwijk

Opdrachtgever:

Gemeente Rotterdam – Anti-Eenzaamheidsprogramma “Voor Mekaar”

Samenwerkingspartner(s):

Basisschool de Globetrotter & Wijkcentrum Lcc ’t Klooster.

Projectbegeleiders

Stadstrainer Rik Moonen

Een groepsactiviteit voor oudere bewoners (65+) en kinderen uit de Afrikaanderwijk. De Stadstrainers koppelen jong en oud 1 op 1 aan elkaar. Eerst maken ze een persoonlijk fotoverslag van hun dagelijks leven in relatie tot de wijk. Vervolgens gaan zij in groepjes de wijk in, met ouders (van de kinderen) als begeleiding. De kinderen laten zien waar zij graag spelen en hoe en waar zij opgroeien, de ouderen delen hun kennis over de geschiedenis van de wijk en vertellen over hun vroegere beroep. We maken een team-foto van elk koppel en een foto van een plek in de buurt die voor hen samen belangrijk is.

In 4 bijeenkomsten werken we toe naar een presentatie voor de bovenbouw van de school, ouders en buurtbewoners. Tijdens deze presentatie doen de deelnemers hun verhaal in de samenwerkende koppels: hoe zij de ander hebben leren kennen, wat hun gezamenlijke kijk is op de wijk en wat zij van elkaar hebben geleerd. De andere kinderen van de school krijgen na afloop de opdracht om met post-its te reageren op de foto’s en het duo met het mooiste resultaat uit te kiezen.

Door samen te kijken naar hun dagelijks leven en de wijk waarin zij samen leven, leren jong en oud in de Afrikaanderwijk elkaar kennen en steken ze veel van elkaar op.

“Een aantal generaties terug kwamen ze uit alle hoeken van de wereld. Nu woon je hier samen in de wijk en moet je het met elkaar vinden. Het is leuk om te ontdekken hoe dat gaat. Ik heb er veel plezier aan beleefd.”

Deelnemer Jaap

“Carel heeft de watersnoodramp meegemaakt. Samen met een jongen uit mijn klas heb ik daar ooit een boekbespreking over gehouden. Ook vertelde hij dat Feijenoord hier vroeger op het plein heeft getraind.”

Deelnemer Djilani

“Na een paar bijeenkomsten merkte ik een switch, van meneer of mevrouw die, een afstandelijk iemand, naar mijn oudere. En dan ook trots verteld over wat deze oudere had gezegd over zijn of haar situatie.”

- Elwin Elias – Docent globetrotter

Werkvorm:

Mijn Verhaal - Jong en Oud in …

gaat in op het verhaal van kinderen en ouderen uit dezelfde wijk. 1 op 1 delen oud en jong doormiddel van polaroidfoto’s en korte verhalen met elkaar wat ze belangrijk vinden in hun dagelijks leven, vervolgens gaan de koppels op pad om samen te kijken naar hun buurt, in het traject leren jong en oud elkaar kennen en krijgen ze een andere kijk op hun woonomgeving. Het gezamenlijke verhaal wat ontstaat wordt tijdens een feestelijke presentatie gedeeld de buurt.